• Ta deg fri

    Foto: Charlotte Wiig

    Å ta meg fri fra «9 til 4»-livet, bli min egen sjef og få større FRIHET motiverte meg til å si opp min faste jobb i Bergens Tidende i 2009.

    Det ble starten på et nytt liv – med større frihet til å bestemme over min egen tid, hvem jeg ville jobbe sammen med og hvor i verden jeg ville jobbe.

    I flere år jobbet jeg som frilanser, kurs- og foredragsholder. Det var en lærerik tid, med spennende oppdrag rundt i hele landet pluss flere reportasjereiser til utlandet.

    Jeg kunne etter hvert velge hvilke oppdragsgivere jeg takket ja til.

    Likevel: Friheten ble begrenset. Antall reisedøgn holdt på å kvele meg. Jeg var i ferd med å bruke opp meg selv.

    I 2015 sa det stopp. Jeg tok en time out. Gjennom årets første 8 måneder gjorde jeg nærmeste ingenting. Jeg jobbet minimalt. Til gjengjeld fant jeg tilbake til meg selv. Hva jeg ville gjøre. Og hvem jeg ville være.

    En ting ble åpenbart: Jeg kunne ikke gå tilbake tilbake til hamsterhjulet. Selv om jeg som frilanser kunne bestemme over min egen tid, i hvert fall i teorien, var jeg fortsatt UFRI. Det måtte finnes en SMARTERE måte å jobbe på. Og snart fikk jeg svaret…

    The World Wide Web. Nettet. Internett. Den digitale motorveien, kall det hva du vil.

    Etter at jeg meldte jeg meg på mitt aller første nettkurs høsten 2015, skjønte jeg at DETTE var fremtiden. Da hadde jeg allerede vært en aktiv nettbruker i to tiår. (Jeg bygget min første hjemmeside – helt alene – i 1998.)

    Likevel – mulighetene og ideene jeg fikk etter å ha vært med på webinar og nettkurs, åpnet en hel ny verden for meg.

    Allerede etter den aller første modulen med en ukjent lærer fra USA, satt jeg igjen med ellevilt læringsutbytte. «Sånn!», tenkte jeg. «Det er sånn det skal gjøres!»

    Det var som om jeg hadde funnet PORTALEN til evig lykke, og en SNARVEI til suksess. Trodde jeg. Det skulle vise seg at det ikke var så enkelt.

    For det som VIRKET så enkelt, viste seg å være et helt fag.

    Siden 2016 har jeg studert «online entrepreneurship» med noen av verdens freste eksperter på området. Samtidig har jeg implementert og tilpasset metodene til min egen virksomhet.

    Etter diverse smeller, kriser, oppturer og bomturer, har jeg etter hvert funnet ut HVA som funker for å lykkes på nett. (Og hva som IKKE funker – for mange amerikanske strategier bør brukes med varsomhet. Det er nemlig ikke ALT som funker «over there» som bør importeres «over here».)

    Likevel: Jeg vil si si at har gjort en ganske god jobb med «flyttejobben» fra offline til online, som har pågått over de siste fem årene.

    I dag er 80 prosent av virksomheten min nettbasert. Det betyr at jeg er FRI til å velge NÅR jeg vil jobbe, HVOR jeg vil jobbe og HVEM jeg vil jobbe med – uansett hvor i verden de måtte befinne seg.

    De siste ukene har jeg snakket med venner og kjente i ulike bransjer, som vil vite mer om den kunnskapen jeg besitter.

    Jeg har snakket med entreprenører og gründere i ulike bransjer – blant andre en kiropraktor, en venninne som driver med import av matvarer, to restauranteiere, en yogainstruktør, en frisør, en lærer, en podcaster, pluss flere frilanser, forfattere og foredragsholdere.

    I tillegg bruker jeg tid til en mikroskopisk «tenketank» i nabolaget mitt, for å bistå en ideell organisasjon som i disse dager er forhindret fra å tjene penger, ettersom alle arrangementer er avlyst. Nå hjelper jeg dem med å lage en enkel strategi for å generere ekstra inntekter i denne rare tiden.

    For selv om vi ikke liker det som skjer om dagen, kan vi være enige om dette: Nye tider krever nye løsninger.

    Hvis din virksomhet blir tvunget til å stenge, enten nå eller senere, og du ikke har en plan for å ivareta dine relasjoner til kunder, gjester, klienter eller oppdragsgivere, blir det vanskeligere å overleve i den nye hverdagen.

    Både du og jeg vet også at «nettet er kommet for å bli». Hvis du ikke allerede er synlig og tilgjengelig på nett, må du gjøre noe med det. Nå.

    Tro meg: Nærmest uansett hvilken bransje du jobber i, er du IKKE avhengig av å møte kundene dine, for å skape langvarige og verdifulle relasjoner.

    Hvis du frisør, som et eksempel: Selv om jobben din «i gamle dager» var å klippe hår, besitter du kunnskap, erfaring og produkter som det er mulig å selge via nett. Tro meg! Jeg vet til og med HVILKET nettbasert produkt jeg ville ha bestilt, hvis min frisør hadde tilbudt sin kompetanse via nett.

    Nok om meg: Nå vil jeg høre mer om DEG! I dette skjemaet stiller jeg deg TO SPØRSMÅL, som jeg ber deg svare på.

    Fyll ut skjemaet her: bit.ly/irinalee

    Hvis du fyller ut skjemaet, så skal jeg pønske på hvordan jeg kan hjelpe deg til å TA DEG FRI fra «9 til 4»-livet. I første omgang kunne jeg tenkte meg å invitere deg og alle andre som svarer til et møte i Zoom, så snart som mulig. Helt uforpliktende og helt gratis.

    Håper jeg hører fra deg!
    Beste hilsen Irina
    Oslo, 20. april 2020

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *