I løpet av det siste året har jeg intervjuet flere kule gründere. Senest i dag møtte jeg to kreative karer, som de siste årene har jobbet med et innovativ og genialt enkelt produkt. Dersom disse to for alvor slår gjennom, ville det bety store gevinster for samfunnet, og penger i kassen for de som står bak. (Ettersom artikkelen ikke er publisert ennå, kan jeg foreløpig ikke røpe hvilket selskap det her er snakk om…)
For tiden er gutta på investorjakt, og det er ingen enkel jobb. Å finne noen som er villige til å investere i det som kanskjekan bli en kommersiell suksess en gang i fremtiden er krevende. Første bud er å være tålmodig.
En gründers beste kapital er entusiasme, commitment og engasjement. Det er ingen investorer som er villig til å satse så mye som én krone, dersom de ikke har tro på personene bak produktet. En god idé er lite verdt hvis den ikke bæres frem av noen som viser nok gjennomføringsvilje til å komme helt i mål.
Gründerne jeg møtte i dag minnet meg om Bipper-gründer Silje Vallestad, som jeg intervjuet for Magma i fjor. Da hun vurderte om hun skulle velge en trygg og fast jobb i finansbransjen, eller om hun skulle satse fullt og helt på sin egen gründeridé, møtte hun en mentor som sa følgende:
«Du må velge om du vil satse eller ikke! Det er ingen andre som vil tørre å satse på deg hvis du har dette som et hobbyprosjekt.»
– Det er det viktigste rådet jeg har fått, og det rådet jeg oftest gir videre til andre, sa Vallestad i intervjuet.
Det er faktisk samme regel som gjelder ved pokerbordet: Enten er du med, fullt og helt, eller så folder du. Det er aldri lurt å tvile seg inn i en all in. Det går ikke an å spille «tight» og samtidig satse. Noen tror kanskje det går an. Enkelte vinner kanskje en runde eller to på denne måten. Det heter flaks, og har lite med ferdighet å gjøre.
For å lykkes med poker må du vite hvilke kort du skal satse på, hvilke kort som må vrakes (til tross for at du allerede har investert en mynt eller to i potten) og hvilke kort det er verdt å gå all in på. Sånn er det med ideer også. Sats på de gode ideene. Sats alt på de beste ideene! La resten ligge.
Som Kenny Rogers synger i «The Gambler»:
You got to know when to hold’em, know when to fold’em,
Know when to walk away and know when to run.
You never count your money when you’re sittin’ at the table.
There’ll be time enough for countin’ when the dealin’s done.
50% Complete
Legg inn navn og e-postadresse, så sender deg relevant informasjon.