Jeg er over gjennomsnittet glad i å lese om personlighetstyper, og alt som har med gründerskap og selvutvikling å gjøre. For meg henger disse tingene tett sammen. Som gründer og frilanser er jeg min egen virksomhet. Da er det umulig å utvikle bedriften uten samtidig å utvikle meg selv. Eller vice versa – i det jeg utvikler meg, må nødvendigvis måten jeg driver business på også endre seg.
Jeg er over gjennomsnittet glad i å lese om personlighetstyper, og alt som har med gründerskap og selvutvikling å gjøre. For meg henger disse tingene tett sammen. Som gründer og frilanser er jeg min egen virksomhet. Da er det umulig å utvikle bedriften uten samtidig å utvikle meg selv. Eller vice versa – i det jeg utvikler meg, må nødvendigvis måten jeg driver business på også
Her forleden leste jeg en fascinerende artikkel på Linked In, som handler om 8 trekk vellykkede gründere har til felles. Jeg kunne med glede konstatere at jeg kjente meg igjen i samtlige trekk. Særlig hang jeg meg opp i egenskap nummer #2: De har det gøy!
I artikkelen står det blant annet: «Vellykkede mennesker har en tendens til å jobbe lange timer, men de blir fortsatt ikke utbrent. Forfatteren tror dette er fordi de er «workafrolics», som betyr at du brenner for jobben din og jobber hardt, men samtidig har det moro.»
Jeg visste at «frolic» hadde noe med glede og oppstemthet å gjøre, men måtte faktisk slå det opp for å få den nøyaktige oversettelsen. Det betyr munterhet. Det synes jeg er en god beskrivelse av det forholdet jeg har til min egen arbeidsplass. Jeg er munter, fornøyd, begeistret!
Videre står det:
«En fordeling på 80/20 er en god retningslinje, det betyr at 80 % av arbeidet ditt bør være hyggelig, og de gjenværende 20 % av tiden bør være seriøst arbeide og ikke nødvendigvis være så morsomt.»
For min egen del tror jeg anslaget 80 prosent «hyggelig» vs. 20 prosent «seriøst» stemmer ganske bra. Selv om jeg foretrekker å bruke andre begreper. Jeg opplever 80 prosent av det jeg driver med som spennende, meningsfylt, givende, utfordrende og gøy. De øvrige 20 prosentene er til dels seriøse, men til tider bare kjedelige og nødvendig (som å lime opp bilag på hvite A4-ark med teip som krøller seg, og så legge alt pent etter hverandre, i samme rekkefølge som kontoutskriften… Verken spesielt hyggelig eller spennende, men veldig nødvendig!)
Hva da, sier du, hvis du ser at denne brøken ikke stemmer for din egen virksomhet? Hva skal du gjøre da? Det er kanskje et vanskelig spørsmål, men svaret er enkelt: Du må gjøre noen endringer!
Hvis du fortsetter å gjøre det du alltid har gjort, vil du nødvendigvis få det samme resultatet som du alltid har hatt.
Da blir det neste spørsmålet: Hvordan skal du gjøre endringer?
Min egen erfaring har lært meg at det lønner seg å gjøre endringer trinnvis, med små skritt. Som jeg sier hver gang jeg holder foredrag om frilanslivet, og som jeg har skrevet om x antall ganger på denne bloggen: Avtal et møte med deg selv! Sett deg ned og tenk gjennom hva du synes ville vært hyggelig, spennende, meningsfylt, givende, utfordrende og gøy. Skriv det ned på et papir. Når du er ferdig med det, kan du klappe deg selv på skulderen og gi deg selv anerkjennelse. Du har nettopp fullført den viktigste oppgaven for å få til en endring.
Jeg skulle faktisk likt å vite hvor mange av mine kursdeltakere opp gjennom faktisk har tatt til seg dette rådet og gjort det i praksis! Det høres så banalt enkelt ut, at jeg vil tippe at mange aldri gidder å gjøre det. Trøsten er at det aldri er for sent å gjøre en innsats for å skape endring i sin egen arbeidshverdag. Eller i sitt eget liv.
Selv har jeg satt meg noen nye og hårete mål for 2017, som jeg skrev om i mitt forrige blogginnlegg. Alt er ikke meislet ut ennå, men en del av denne prosessen er at jeg har startet et nyhetsbrev i forlengelsen av mitt prosjekt Shoppingfri.
Ambisjonen er å spre glede og inspirasjon i hverdagen, og motivere flere til å tørre å tenke utenfor boksen. Du kan melde deg på her:
JA, TAKK! Jeg vil bli inspirert
OBS! Etter at du har fylt inn din epostadresse vil du motta en mail, som ber deg bekrefte påmeldingen ved å klikke på en lenke. Det er viktig at du gjør dette.
Nå lurer jeg på: Hva gjør deg begeistret, motiver, spent og munter? Er livet på hjemmekontoret en fest? Og hvis ikke – hva har du tenkt å gjøre med det for å skape en endring? Jeg vil gjerne høre fra deg. Skriv en kommentar i feltet nedenfor, eller send meg en mail. Og hvis du kjenner noen som kunne trenge litt påfyll av motivasjon eller inspirasjon, så send dem gjerne dette blogginnlegget. Det er skapt for å deles.
ps. Og du… husk å melde deg på nyhetsbrevet. Jeg tror det kan bli morsomt!
50% Complete
Legg inn navn og e-postadresse, så sender deg relevant informasjon.